Imorgon när kriget kom

Författare: John Marsden

Utgivningsår: 1994

Jag läste den här serien första gången för ett par år sedan och fastnade direkt. Nu har den även blivit film, men finns tyvärr inte att se i Sverige än.

Sju ungdomar åker ut till vildmarken i Australien för att leva vildmarksliv. När de kommer hem efter fem dagar upptäcker de att något är väldigt fel. Husen står tomma, hundarna är döda och deras familjer är försvunna. Det visar sig att Australien har ockuperats av ett främmande, asiatiskt land och alla deras familjer har tillfångatagits. Nu är frågan vad de ska göra för att överleva, om de kan hjälpa sina familjer, hur mycket kan egentligen sju ungdomar göra i ett krig?

Serien är verkligen helt fantastisk. Den består av sju delar så det hinner hända mycket. Något av det bästa är att man kommer in i handlingen och fäster sig vid karaktärerna så fort. När jag höll på att läsa serien första gången kunde jag verkligen inte sluta läsa, jag tänkte på den nästan hela tiden, speciellt när jag kom till sista boken. Den är så realistiskt skriven även om det inte är någon vardagssituation direkt och karaktärerna är så levande. Det är också en väldigt bra balans mellan spänning, vänskap och kärlek så det är inte bara krig hela tiden.

Som jag skrev i början har den nu blivit film. I Australien och Nya Zeeland finns den att se på bio, den är till och med ”The biggest Australian movie of the year”, men än så länge är det inte officiellt bekräftat att den ens kommer på bio Sverige (Uppdatering: Filmen kommer på bio i Sverige den 8 april!!!) Den 30 december kommer den också på DVD och Blu-ray, (bara på Blu-ray här i Sverige) och det ser jag verkligen fram emot för jag har hört att den är jättebra:)

För några dagar sedan fick jag även reda på att Stuart Beattie (manusförfattaren och regissören) håller på med manuset för andra filmen. Spännande!!!

/Mathilda

Kommentera

