Tio små negerpojkar (Och så var de bara en)

Med 115 miljoner sålda exemplar sedan 1939 är Tio små negerpojkar av Agatha Christie en av världens mest sålda deckare. På engelska heter den And Then There Were None och sedan 2007 har titeln i Sverige ändrats till Och så var de bara en. Oberoende titel är detta en av de absolut bästa böcker jag har läst!

Tio små negerpojkar åt supé i Rio, en satte i halsen, och så blev det bara nio… Tio människor bjuds till den lilla isolerade ön. De känner inte varandra men alla har en sak gemensamt: de har något att dölja ifrån det förflutna. En rad mystiska händelser inträffar en efter en, som minskar antalet gäster undan för undan. Precis som i ramsan…

Låter det inte spännande? 10 gäster bjuds alltså, av en främling, till en ö. En av gästerna dör och de andra märker att de är fast på ön, ingen kan ta sig varken dit eller tillbaka. Alltså är det någon ibland dom som är mördaren…

Som jag sa så är detta en av de bästa böcker jag har läst, den kommer nog faktiskt delad etta med Mitt perfekta liv. Det vill säga, jag tycker att den är helt fantastiskt bra. Agatha lyckas på ett så bra sätt bygga upp spänningen så tillslut sitter man nästan på nålar och kan inte slita sig en sekund: man måste helt enkelt veta vem mördaren är. Och sen inser man hur extremt planerad hela historien är, så är det med alla Agatha Cristies böcker. Jag förstår helt enkelt inte hur hon lyckas. Så alla ni som har möjligheten, läs den!

/Johanna

5 reaktioner på “Tio små negerpojkar (Och så var de bara en)

  1. Sjukt bra boksmak du har ;) Älskar den här boken, verkligen en bok som gör att man inte kan låta bli att älska Agatha Christie :) Var längesen jag läste den här, vill läsa om den nu tack vare din recension!

Kommentera

