Eld

Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Utgivningsår: 2012
Serie: Engelfors-triologin #2

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.

För några månader sedan läste jag Cirkeln och fann den riktigt bra. Det var dock något som gjorde att den inte tilltalade mig så mycket som jag hade hoppats men jag blev ändå fast och längtade efter uppföljaren. Nu är den här och tillsammans med den kom även en helt ny bild på Engelfors-triologin.

För att jämföra med Cirkeln så är Eld uppbyggd på samma sätt med de fem häxorna som man får följa, både i deras liv och i kampen mot ondskan. Skillnaden är dock att jag tycker att Eld var bättre. Den känslan hade jag under hela tiden jag läste, den här är bättre. Jag försökte sedan sätta fingret på vad det var jag syftade på, men hittade inget konkret. Nu i efterhand tror jag att det var komplexiteten i boken. Eld blir inte bara Eld utan Eld + Cirkeln. De blev som om även första boken fick ett nytt ansikte med hjälp av uppföljaren. Inte som i andra serier där handlingen bara fortsätter i nästa bok. Det var mer som en utökning, samma bok som har fått en större vidd. Därför tycker jag att Eld är bättre än Cirkeln, efter som det känns som att Cirkeln ingår i Eld. Jag hoppas ni förstår ungefär vad det är jag försöker få fram!

Allt som allt, jättebra! Jag är väldigt väldigt sugen på att läsa tredje delen Nyckeln!!

/Johanna

One thought on “Eld

Kommentera

