Torsdagsbarn

Författare: Sonya Hartnett

Utgivningsår: 2010

Harper Flute bor på Australiens landsbygd under mellankrigstiden tillsammans med sin familj. De är mycket fattiga och gör sitt bästa för att överleva. När de blir allt fattigare försvinner Harpers yngre bror Tin ner i en liten håla under huset. Där skapar han ett eget rike av tunnlar. Tunnlar som slingrar sig under huset och som blir längre och längre för varje dag. Ovanför honom fortsätter familjens liv och deras kämpan för att överleva.

Den här boken var mittemellan bra och dålig på något sätt. Jag tycker att det är svårt att säga om jag tyckte om den eller inte av någon anledning. Den var intressant att läsa eftersom livet under mellankrigstiden beskrivdes väldigt tydligt och karaktärerna kändes mycket levande. Men jag blev ändå inte helt fast för den. Det kändes mer som att jag läste bara för att läsa klart den.
Jag har hört mycket bra om den här boken, författaren också, och jag tycker inte på något sätt att det är en dålig bok. Den saknar bara det där lilla extra som gör att just jag bara vill fortsätta och fortsätta läsa.

/Mathilda

Kommentera

