Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson

Utgivningsår: 2010

Lennies syster Bailey har dött och Lennies saknar henne något fruktansvärt. Hon som alltid levt i skuggan av sin syster, hur ska hon kunna börja leva sitt eget liv? Det blir inte bättre av att Baileys pojkvän dyker upp hos familjen nästan varje dag för att få stöd.

Men mitt i sorgen träffar Lennie Joe. Han spelar instrument precis som Lennie, och som verkar förstå henne så väl. Lennie blir kär när hon egentligen borde sörja och hon börjar sakta återfå viljan till livet. Lennie börjar även förstå sin systers pojkvän bättre…

Så otroligt bra! Den tog upp så många olika ämnen, sorg, kärlek, vänskap, men det blev inte rörigt på något sätt. Den var verkligen underhållande att läsa och var även spännande eftersom det hände så många oväntade saker. På en del sidor står det skrivet saker i marginalen, dikter etc. och det gör att det känns mycket mer personligt. Som om Lennie finns på riktigt. Det enda som störde mig lite med den här boken var faktiskt en del av valen som Lennie gjorde. Det var så frustrerande när jag tyckte att hon valde fel, men jag antar att jag bara inte kan leva mig in riktigt i Lennies situation med att ha förlorat sin syster. Helheten av boken var ändå superbra och jag kunde verkligen inte sluta läsa.

/Mathilda

One thought on “Himlen börjar här

Kommentera

