Sommaren jag blev vacker

Författare: Jenny Han

Utgivningsår: 2010

Belly har alltid älskat sommaren. För henne är sommaren den tidpunkt då allt viktigt händer och hela vinterhalvåret brukar hon se fram emot den dagen då hon får åka, med sin bror och mamma, till sommarhuset. Bellys mammas bästa vän Susannah och hennes söner Conrad och Jeremiah har nämligen ett sommarhus som ligger precis vid havet och Belly älskar att åka dit. Hon ser speciellt fram emot att träffa en av sönerna. Conrad. Belly har varit kär i honom sedan hon var ungefär sju år gammal och det spelar ingen roll att han knappt brukar lägga märke till henne, eller att hon nästan aldrig får vara med när hennes bror, Jeremiah och Conrad gör utflykter.
Den här sommaren blir det dock ändring. Det märks så fort Belly går ur bilen, framme vid sommarhuset. Conrad lägger plötsligt märke till på ett annat sätt än han brukar och den här sommaren förändras allt.

”Sommaren jag blev vacker” är en perfekt sommarbok. Alla personerna i boken verkar så härliga på något sätt och man får verkligen lära känna dem väl, eftersom en del kapitel är tillbakablickar från tidigare somrar när Belly var mindre. Dessa tillbakablickar, tyckte jag i början, gjorde boken lite osammanhängande, men allt eftersom jag läste märkte jag att de behövdes minst lika mycket som de andra händelserna. Som jag sa förut gjorde det att man förstod karaktärerna så mycket bättre. Jag läste någonstans att författaren, Jenny Han, först hade planerat att skriva en längre serie där man fick följa en flicka under många, många somrar när hon växte upp. Det blev inte riktigt så, uppenbarligen, men jag tyckte att det här, att ha tillbakablickar, var en jättebra lösning. Kort sagt: En perfekt sommarbok.

Detta är första boken i en trilogi. Andra boken heter ”It’s not summer without you” och är minst lika bra som den första. Tredje boken, ”We’ll always have summer”, kommer i maj 2011. Jag längtar…

/Mathilda

5 thoughts on “Sommaren jag blev vacker

Kommentera

