Farsta fritt fall

Författare: Ulrika Lidbo

Utgivningår: 2010

Antal sidor: 220

Henrikas familj flyttar från Lund till Stockholm, Farsta, efter att Henrikas pappa har fått en hjärtinfarkt. I en ny skola, utan att känna någon, gör Henrika sitt bästa för att passa in. Hon får ändå inga vänner och hon saknar sin bästa vän i Lund som verkar ha det mycket bättre än hon själv.

Mira är en sådan person som alla lyssnar på och lyder, men hon är trött på detta. Hon vill börja göra läxorna, satsa på skolan och inte blir alkoholist som sin mamma.

När Henrika och Mira blir tvingade ihop för att göra ett projektarbete har de först skeptiska till detta, men de märker snart att kan påverka varandras liv.

Jag tycker att den här var rätt så bra men inte så mycket mer. Visst hände det oväntade saker, visst var handlingen bra men jag tycker ändå att den bara är halvbra av någon anledning. Kanske var det karaktärerna som jag inte riktigt kunde relatera till. Jag kom på mig själv med att bli arg när jag läste den bara för att vissa personer var det. Det kanske är bra, eftersom man lever sig in i boken, men jag tycker inte riktigt om att bli arg för sådant som egentligen är ganska oviktigt. Som när Henrika blir förbannad på sin pappa när han bara vill prata med henne. Den blev dock bättre mot slutet när jag hade kommit in i den lite mer så helheten av boken tycker jag ändå är bra.

Kommentera

