Harry Potter och De vises Sten

Författare: J.K Rowling
Utgivningsår: 1997
Antal sidor: 379

Det hela börjar med att Harry Potters föräldrar dör, ingen vet riktigt hur, och han får bo hos sin moster, familjen Dursley, som består av Moster Petunia, hennes man Vernon och deras son Dudley. Där bor Harry i tron att hans föräldrar dog i en bilolycka. Han bor i en skrubb under trappan och han blir inte väl omhändetagen. Dudley och hans gäng är riktigt elaka mot honom och han är lite mobbad i skolan. Men en dag händer något fantastiskt, en man vid namn Hagrid kommer och berättar om Hogwarts skola för häxkonst och trolldom. Harry har blivit intagen och ska börja till hösten. Han förstår inte riktigt, finns det trollkarlar på riktigt? Och varför är just han intagen? Med tiden får han veta att hans föräldrar dödades när han bara var ett litet barn av den mäktiga trollkarlen Voldemort, och att de var framstående trollkarlar. Harry börjar på skolan och trivs riktigt bra, och börjar så smått vänja sig vid den nya världen han hamnat i med alla övernaturliga saker. Han blir vän med Hermione Granger och Ron Weasley och tillsammans uträttar de stordåd under de första året på skolan.

Fantasy och vardagliga händelser. Många av er har nog hört talas om den, läst den eller sett filmen. Jag var, som jag nämnde här tidigare, lite skeptisk till att läsa boken när jag har sett filmen, men där hade jag väldigt fel. Jag fastnade direkt och kunde inte riktigt lägga ifrån mig den. Varje ledig stund har jag ägnat åt att läsa ut denna boken. Det som är allra bäst i den är den vardagliga tonen som alltid finns med. Det är fantasy men på ett vardagligt sätt, så jag kunde, utan att vara häxa eller bruka handskas med drakar, känna igen mig i stora delar av boken. Det hela blir med verkligt och spännande på detta viset. Jag kommer garanterat att börja på Harry Potter och hemligheternas kammare inom kort.

Så om du inte läst denna underbara bok, gör det! Det är en av de bästa böcker jag någonsin läst och det är inte att överdriva

/Johanna

P.S. Harry Potter och De Vises Sten släpptes år 2001 även som film. Den är riktigt bra (men självklart inte lika bra som boken). Det är ganska mycket som hoppas över och inte finns med i filmen, men helhetsintrycket är riktigt bra. Detaljerna finns tyvärr inte med alltid, men annars är den väldigt bra. Så se den med om du gillar Harry Potter (:

One thought on “Harry Potter och De vises Sten

Kommentera

