I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

Författare: Christina Wahldén

Utgivningsår: 2010

Ombeni kommer från Kongo och har lyckats fly från oroligheterna och fattigdomen, till Sverige, men ingen förstår riktigt vad hon har varit med om. På nätterna plågas Ombeni av mardrömmar om våldet, morden och våldtäkterna som hon har bevittnat och varit med om. Hon vet inte ens om hennes två systrar fortfarande lever.

”I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig” är väldigt trovärdig, även om jag inte har upplevt något som ens är i närheten av Ombenis upplevelser kunde jag förstå ungefär hur hon kände. Den var också skrämmande, det är så hemskt att det verkligen förekommer sådana här saker. Man lever sig verkligen in i Ombenis situation och det gör att man förstår mycket bättre än om man bara skulle läsa en faktatext om ämnet. Den är verkligen läsvärd.

/Mathilda

Kommentera

