Harry Potter

Mina favoritböcker är utan tvekan Harry Potter-böckerna. Jag vet inte hur många gånger jag har läst hela serien (men det är många) och ändå har jag inte tröttnat. Det är så mycket jag tycker om med dem. Speciellt alla karaktärer och själva ”världen”. För det är ju en hel värld som J.K. Rowling har byggt upp. Jag tycker om att det inte är bara fantasy utan att de handlar om vänskap och kärlek med.

I somras när jag precis hade läst färdigt sista boken ville jag bara fortsätta läsa. Efter 4532 sidor!!!  Det var då jag började läsa Fanfiction. För er som inte har stött på det förut är det fans till olika böcker, filmer mm, som skriver egna berättelser om karaktärerna och/eller miljöerna. På fanfiction.net finns det ca 500 000 berättelser om Harry Potter och väldigt många av dem är riktigt bra.

Som Johanna skrev här övertalade jag henne att läsa böckerna och det rekommenderar jag alla som inte har gjort det att göra. Även om filmerna är jättebra är de inte på långa vägar lika bra som böckerna. Man kan inte få med allt från en bok i en film. Läs boken!

Här har Johanna skrivit om första boken.

/Mathilda

Kommentera

