Någon Annanstans

Författare: Gabrielle Zevin

Utgivningsår: 2005

Boken handlar om Lizzie som dör i en cykelolycka. Hon vaknar upp på en båt som är på väg till ”Annanstans”, det land som man åker till när man dör. Där åldras man baklänges tills man blir ett spädbarn igen. Då åker man tillbaka till jorden och föds till en annan människa.

Men Lizzie är bara 15 år och hon vill inte dö! Hon vill bli vuxen, gå ut skolan, bli kär, fylla 16 år och inte 15 år en gång till.

Jag läste den här boken första gången för några år sedan och tyckte om den direkt. Det är så intressant att läsa den här teorin om vad som skulle kunna hända efter döden och jag tycker att det är smart av författaren Gabrielle Zevin att skriva om ett ämne som man inte vet något om. Även om man inte kommer till ”Annanstans” när man dör går det ändå inte bevisa att man inte gör det.

Riktigt underhållande och bra bok. Jag tyckte att det var svårt att sluta tänka på den, även när jag hade läst klart den.

/Mathilda

2 thoughts on “Någon Annanstans

  1. Pingback: Helgen « mina viskningar i vinden

  2. Pingback: Secondhandshopping « Bokfrossa

Kommentera

