Twilight

Twilight (av Stephenie Meyer) är en serie som de allra flesta känner till. Bella Swan flyttar till Forks och sin pappa. Hon träffar där vampyren Edward Cullen som hon förälskar sig i…osv. Det känns lite fel att bara recensera böckerna eftersom handlingen är så välkänd, därför har vi istället valt att berätta vår syn på det hela.

Johanna

För ett antal år sedan läste jag den första boken i Twilight-serien. Det var innan filmen hade kommit och den stora masshysterin hade brutit ut. Jag tyckte den var bra men den stack inte direkt ut i mängden av böcker jag hade läst. Det var lite väl osanolikt för mig att Edward var vampyr och att Jakob, i bok två, visade sig ha vissa pälsproblem (ni som läst vet vad jag syftar på). Jag är inget överdrivet fan av Fantasy-böcker. En del kan vara riktigt bra men denna var ”lite ljummen”.

Det är svårt att säga riktigt vad man tycker om dom tycker jag. Det är svårt att sätta fingret på, men någonting tilltalar mig med hela idén… fast inget mer än så. De fyra böckerna bygger på Bella och Edwards ömäjliga kärlek till varandra vilket är lite långtråkigt i längden. Första och andra boken, visst det räcker. Nu säger jag säkert emot väldigt många med detta. Jag har inget emot serien men jag är, som sagt, inget fan heller. De är helt klart läsvärda, det kan jag inte säga annat. Filmerna är även dom bra, jag kan bara uttala mig om de två första för det är dom jag har sett. Jag kan däremot inte säga att jag kan läsa de flera gånger osv.

Så vad jag försöker säga med detta är:
Jag tycker det är en bra serie, men jag kan däremot inte förstå denna masshysteri runt det hela. Den är bra, men inte mer än så.

Mathilda

Jag började läsa Twilight efter att filmen hade kommit ut, även om jag inte hade sett den än. Jag fastnade direkt och läste klart den snabbt. Den är så beroendeframkallande att det är svårt att sluta läsa. När jag läste den första boken så hade alla övriga delar i serien kommit ut och jag skyndade mig att läsa dem med. Jag fastnade verkligen för karaktärerna och levde mig in i boken.

En sak som jag tycker mycket om är att det är en alldeles speciell känsla jag får när jag läser böckerna, lite svårt att beskriva men det är den där ”twilightkänslan” som jag får när jag läser boken, hör vissa låtar som jag har lyssnat på medan jag läste böckerna osv.

Jag tycker inte att filmerna är lika bra som böckerna, det är svårt att göra en film lika bra som en bok, men jag tycker att det är kul att ha sett dem ändå. Speciellt första filmen tycker jag var bra. Jag har även läst en bok om hur de gjorde filmen som heter ” Twilight director’s notebook” så det kommer en recension på den snart.

När jag läste första boken igen för ett tag sedan tyckte jag dock inte att den var lika bra…synd, men jag ser verkligen fram emot de två sista filmerna och går ofta in på twilightsweden, som är Sveriges officiella filmsida. Så det kommer nog lite nyheter om Twilightvärlden på bloggen framöver.

One thought on “Twilight

  1. Jag tycker det är intressant med associationer. Jag har samma ”åkomma” som Mathilda. Det finns en viss skiva som jag alltid påminns om Twilight när jag hör den. Det är The Baseballs första skiva. Maken hade precis upptäckt dem och spelade skivan flera varv kvällen då jag började läsa ”Om jag kunde drömma”. Sedan dess är dessa tu sammanfogade. Så fort jag hör skivan, men speciellt deras version av ”Umbrella”, så är jag tillbaka i Twilight. Supermysko, men ganska skönt att ha ett substitut när man är Twilight-sugen men inte hinner läsa böckerna utan vill ha just den där ”känslan”.

Kommentera

