Fångad

Författare: Lucy Christopher

Utgivningsår: 2009

Det här är en bok som jag har tänkt läsa länge utan att det har blivit av. Den handlar om Gemma som blir drogad och kidnappad av en man vid namn Ty på en flygplats. Hon vaknar upp i ett hus i Australiens öken, utan möjlighet att rymma och utan att veta varför Ty överhuvudtaget har kidnappat henne. Boken är ett brev från Gemma till Ty.

När började läsa tyckte jag att det kändes lite konstigt med du-form. Innan har jag bara läst någon enstaka bok som var skriven i brev-form och då med relativt korta brev. Nu var det en hel bok, 317 sidor lång, ett lite längre brev alltså. När jag kom in i boken tänkte ändå inte så mycket på att den var skriven i du-form, och jag kom in i boken riktigt fort. Det började hända saker redan de första sidorna och sedan var den nästan lika bra hela boken, förutom ett parti i mitten som var lite segt.  När jag började närma mig slutet satt jag hela tiden och tittade hur många sidor som fanns kvar och önskade att de skulle bli fler så att boken skulle hålla på längre. En superbra bok.

/Mathilda

Kommentera

