Övergivna

Författare: Michael Grant

Utgivningsår: 2009

Plötsligt försvinner alla över femton år. Utan förvarning eller förklaring. Spädbarn lämnas ensamma i hus, mat står kvar på spisar, bilar krockar och kör av vägen när förare försvinner på ett ögonblick. Runt staden dyker det upp en hög mur, omöjlig att ta sig förbi och kvar finns bara barn som snabbt måste anpassa sig till en ny verklighet. Sam, Astrid och deras vänner försöker förstå vad det egentligen är som händer, men Sam fyller snart femton år och därmed kommer han snart försvinna, precis som alla andra över femton.

Den var riktigt spännande den här boken. Redan från allra första sidan. Varje gång jag tänkte sluta läsa hände det något nytt så att jag ”bara skulle läsa lite till”. Så därför tog det inte speciellt lång tid att läsa färdigt den även om det var många sidor.
Egentligen tycker jag inte att det hade behövt vara en serie. Nu är så fallet och därför finns det många lösa trådar och jag kommer självklart läsa de andra delarna med, för att få veta vad som händer. Jag tycker dock att det hade räckt med en bok, det känns som att det hade varit ganska lätt att få ett avslut redan i slutet på den här boken. Men ändå, inte mig emot om det kommer fler böcker som är lika bra som den här.

Än så länge finns två böcker på svenska (Övergivna och Hunger) och ännu en till har kommit på engelska (Lies). Totalt är sex böcker planerade i serien.

/Mathilda

Kommentera

