En gång

Författare: Margaret Wild

Utgivningsår: 2010

Förlag: X-publishing

Gabe är den snygga killen som alla tjejer vill ha. Han och kompisarna ordnar fester var och varannan helg, och varje fest betyder nya tjejer. Många killar är avundsjuka på honom, men Gabe själv är inte alls lycklig. Han vill ha någon som verkligen gillar honom för den han är och inte bara för att han är snygg. Detta förändras när Helen kommer in i bilden. Hon vänder upp och ner på Gabes värld på alla möjliga sätt…

I början var jag väldigt skeptisk, jag hade bläddrat lite i boken och såg att den enbart bestod av små korta texter. ”Dikter” tänkte jag med en gång, ”En hel bok full av dikter”. Jag ska säga, jag har aldrig läst en bok fylld med dikter, men jag är inte så förtjust i det.

Jag började läsa, fem-sex texter, och ”Pang”, jag var fast! Denna text stod i bokens pärm:

Margaret Wild har en mästerlig förmåga att porträttera den smärta och de krafter som till synes irrationella handlingar och åskådliggör hur det som syns utåt inte alltid överrensstämmer med det som utspelar sig innanför bröstbenen.

Det stämmer så väl in på det jag tycker om boken. Hon lyckas fånga känslor som annars förbises i andra böcker jag har läst.  De små texterna som hela boken består av tycker jag symboliserar just dessa små tankar, känslor och funderingar. Tankar är inte långa sidor med text, utan små korta stycken. Alltså är detta en bok fylld av tankar som tillsammans bildar en handling.

Boken sticker ut i mängden vilket gör den svårbedömd. Jag kan inte jämföra den mot andra böcker jag har läst. Det gör att det är den bästa jag har läst i detta slag.

/Johanna

Tips: Våga läs lite annorlunda böcker som skiljer sig ifrån mängden. Ibland får man bottennapp men andra gånger kan det vara riktiga pärlor man hittar. Så tänk på det, öppna ögonen och tänk nytt! Det är spännande, lärorikt och framförallt, väldigt roligt.

Kommentera

