Alla har ett hungrigt hjärta

Författare: Bjørn Sortland

Förlag: X-publishing

Originaltitel: Alle har eit sultent hjerte

Utgivningsår: 2009

Denna lilla bok är liten men koncentrerad, lite som outspädd saft. 125 sidor med stor text och korta kapitel, men oh så bra. Lite som jag sa om En gång sticker den ut ur mängden. Varje ord spelar roll, varje mening bildar förståelse.

I början var jag lite skeptisk, den var väldigt kort och utsidan var inte så lockande. Många säger ”Utsidan på en bok spelar ingen roll”, men det gör den visst, enligt mig* . Tillslut började jag läsa. Jag fastnade och slutade inte läsa förens boken var slut. Alltså, jag sträckläste den.

Hela boken bygger på en resa i en gammal röd Volvo till Oslo. Allt beskrevs väldigt bra; känslor, lukt och syn. Två ungdomar är vilsna i sina egna liv, vart ska de ta vägen? Två resor utspelar sig. Den väldigt tydliga bilresan, som jag nämnde, men även en resa dessa ungdomar utför under tiden. Medans jag läste kändes det som om jag satt i baksätet på Volvon, med ett regnigt Norge utanför fönsterrutan, och iakttog Ian och Erik (huvudpersonerna) i allt vad som skedde.

Den är väldigt läsvärd. Det tog cirka 2h att läsa den, men jag tänker fortfarande på den ibland. Alltså en tungviktare i litet fodral.

*Tycker ni att utsidan på en bok spelar någon roll? Jag faller för böcker ifall utsidan lockar. Självklart kan det vara så att de ”mindre fina” böckerna kan vara väldigt bra och tvärt om, men utsidan spelar en viss roll, enligt mig. Vad tycker ni?

/Johanna

Kommentera

