Ser mitt huvud tjockt ut i den här?

Författare: Randa Abdel-Fattah
Förlag: Bonnier Carlsen
Originaltitel: Does my head look big in this?

När sommarlovet snart är över bestämmer sig Amal Abdel-Hakim för att hon ska förändra sitt utseende. Hon ska dock göra det lite annorlunda än många andra och bli en så kallad ”heltidare”. Hon ska börja bära slöja på heltid. Vad ska alla i skolan säga? Ingen annan har haft slöja på sig i skolan. Vad ska Adam säga? Det pirrar i Amals mage när hon ser honom men enligt hennes religion får man inte ha fysisk kontakt innan man gifter sig.

Väldigt underhållande. Det här är en sådan bok som borde läsas i skolan för att få ökad förståelse för religioner. Jag har lärt mig jättemycket om islam genom den här boken, och det har inte alls känts som att läsa en långtråkig faktatext. Tvärtom, jag tänkte inte ens på att jag lärde mig nya saker under hela boken. Jag skulle förresten inte tacka nej till att läsa böcker i skolan:)

/Mathilda

Kommentera

