Tio saker jag hatar med mig själv

Författare: Randa Abdel-Fattah
Förlag: Bonnier Carlsen
Originaltitel: Ten things I hate about me

Jamilah lever dubbelliv. Hemma är hon Jamilah, libanes-muslim, och i skolan är hon Jamie, med blont hår och kontaktlinser. Ingen i skolan vet hennes ursprung, allt för att inte bli utsatt för fördomar. Jamilah börjar tröttna på det dock. Med en pappa som aldrig låter henne gå ut med vänner måste hon ständigt komma på undanflykter till varför hon inte kan följa med dem ut.

Jag fick lite samma känsla av den här boken som av ”Ser mitt huvud tjockt ut i den här?” som författaren även har skrivit. Lite samma slags problem på något sätt: tjej uppvuxen i Australien men med invandrarbakgrund. Ska hitta sin identitet osv. Även om de handlade om helt olika personer var känslan samma. Jag blev i alla fall glad av att läsa den här. Det är lagom lättsamt men ändå om lite allvarliga saker. Jag känner samma sak för den här boken som för den första, väldigt underhållande.

/Mathilda

2 thoughts on “Tio saker jag hatar med mig själv

Kommentera

