Rubinröd

Författare: Linzi Glass
Förlag: B Wahlströms
Originaltitel: Ruby red

Ruby Winters bor med sina föräldrar i Johannesburg. Båda föräldrarna är motståndare till orättvisan i landet där mörkhyade betraktas som mindre värda. Ruby har blivit uppfostrad till att inte bry sig om vilket land någon kommer ifrån och det gör att hon blir mindre och mindre populär i skolan. När Ruby för första gången ser Johann tycker hon inte att det spelar någon roll att han är afrkaan, men det gör många runt omkring…

När jag började läsa Rubinröd tyckte jag att den var rätt okej, men ganska seg. Det kändes inte som att det hände speciellt mycket första halvan av boken. Andra halvan var väldigt mycket bättre. Speciellt i slutet, då kunde jag inte sluta läsa. Det var alltså värt att läsa vidare även om den var lite tråkig i början.
Jag lärde mig även en hel del av att läsa den här boken. Innan visste jag inte alls mycket om vad som hände i Sydafrika på 70-talet och nu har jag lärt mig massor, utan att ens märka att jag gjorde det. Jag tyckte dock att det var lite svårt att förstå uttryck ibland, vissa saker kunde ha förklarats bättre tycker jag.

/Mathilda

2 thoughts on “Rubinröd

  1. Jag har alltid gillat läsa världslitteratur just för det som du så pricksäkert beskriver – det tar mig med till människor ja aldrig annars skulle möta. Eller kanske, en dag, men genom böckerna får jag träffa så många fler. När jag gick på gymnasiet i England var det största att vi läste just böcker från världen. Men ni har en fördel, nu finns det massor av ungdomsböcker. Åh snälla Matilda, tipsa mig, någon annan utländsk favorit, inte klassiskt engelsk, amerikansk?

    Gillar er blogg, länkar till er, ni är suveränt smarta!

    Må bäst

    Lina

    • Tack så mycket för den fina kommentaren!
      Jag tycker att det är lite svårt att komma på någon utländsk favorit precis nu men jag kommer antagligen göra det om några dagar;D
      Men ”Imorgon när kriget kom” är väl ändå lite utländskt och den är otroligt bra. Även ”I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig” förklarar ju läget i Afrika jättebra, precis som Rubinröd. ”Pojken i randig pyjamas” tycker jag också om.
      Hoppas du inte hade läst dem redan, du får väldigt gärna komma med tips om du vet någon bra:)

Kommentera

