Mycket mer än så

Författare: Sarah Dessen
Orginaltitel: Along for the ride
Utgivningsår (USA): 2009
Antal sidor: 413
Förlag: Rabén&Sjögren

”Auden är den duktiga perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är helt enkelt tjejen man kan lita på. Själv har hon länge känt sig instängd av alla krav, och hon har inte haft något socialt liv eller sovit en hel natt på flera år” ”.…så möter hon Eli, ensamvargen som också har svårt att sova på nätterna. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslorna har bär på efter kompisens död.

Det blir sommaren när allt förändras”

Jag valde att citera baksidan på boken för det är så svårt att skriva en rättvis sammanfattning. Den är bara så underbar! Det händer inte så mycket men ändå blev jag helt fast. Den är så vardaglig och enkelt, men ändå så fantastisk. Varken Eli eller Auden är perfekta vilket gör det hela så mycket mer äkta. Det kändes som om jag var en del av allt som hände. Alltså, jag kunde sätta mig in i situationerna direkt. Det finns även många starka budskap om man läser mellan raderna. Att leva i nu, att aldrig ge upp, allt går om man verkligen försöker m.m. Den var bara så otroligt bra. Somrig är den med, vilket aldrig är fel heller. Absolut en av de bättre böckerna jag har läst! Jag blev alldeles varm inombords så fort jag började läsa. Den är inte heller överdriven, som en del böcker kan vara. Med det menar jag att alla personer som är med i boken är jättesnygga och helt enkelt ”perfekta”, ingenting går fel, allt är som i en saga m.m. Men så är inte alls fallet här. Läs den, helt enkelt! J

Jag har hittat en låt som passar denna bok väldigt bra. De har samma känsla och de är på samma sätt enkla men ack så bra.

Good Day – Ron Pope

/Johanna

Kommentera

