Hunger

Författare: Michael Grant
Förlag: B Wahlströms
Serie: Gone #2
Se även första delen i serien: Övergivna

Tre månader har gått sedan alla vuxna försvann och de barn som var kvar fick börja överleva själva. Som titeln antyder handlar boken om att maten snart är slut och nu måste alla hjälpas åt för att skaffa fram mer. Sam har ofrivilligt fått rollen som ledare och är konstant stressad över nya problem som uppstår. Samtidigt försöker de förstå vad som egentligen har hänt med alla vuxna.

Jag tyckte att den första boken i serien var riktigt bra faktiskt. Därför hoppades jag att den här, andra boken, skulle vara lika spännande. Jag kom ungefär halvvägs… Den var fruktansvärt tråkig, jag kände aldrig för att läsa den.

Jag tror att hela historien hade varit så mycket bättre om det bara hade varit en bok. Då hade det räckt med mysteriet med att alla över femton försvann. Allt hade klarats upp i slutet. Alla nöjda.
Nu är det dock en serie med sex böcker planerade. Då måste det uppstå så många fler svårigheter för att det ska hända något. Även att veta att jag skulle få reda på hur allt hängde ihop först om fyra böcker till gjorde det inte direkt roligare att läsa eftersom jag visste att jag inte skulle få reda på något än ändå.

Den här boken tyckte jag alltså inte alls om och det ska mycket till för att jag ska läsa resten av delarna i serien. Rekommenderas inte.

/Mathilda

2 thoughts on “Hunger

  1. Håller med om att den var lite långtråkig, men dålig tycker jag inte den var. Blir emellertid mycket bättre – tredje boken Lies når närapå Gone’s nivå.

Kommentera

