En liten detalj

Jag hittade just en väldigt rolig detalj.

Just nu håller jag på att läsa ”Cross my heart and hope to spy”. Det är andra delen i serien Gallagher Girls, läs om den första här. Än så länge är den hur bra som helst och min recension kommer om några dagar.

I alla fall, när man söker på Google kommer det ju alltid upp kompletteringar (så att man kanske inte behöver skriva hela ordet). När jag började skriva ”Cross my heart and hope to…” så kom ”die” upp, alltså istället för ”spy”. Nyfiken som jag blev tittade jag vad nu det var, och det visar sig: En låt av Elvis Presley!

Detsamma visade sig gälla även för tredje boken i serien: Don’t judge a girl by her cover. Det finns en låt som heter: Don’t judge a book by its cover.

Och för fjärde boken i serien: Only the good spy young. Det finns en låt av Billy Joel: Only the good die young.

Jag tycker alltid att det är lika kul med sådana här små detaljer.  Jag tänker att författaren måste ha tänkt detta när hon bestämde titlarna. Fast lite konstigt är det, för jag har inte hittat någon lät till första boken. Det kan ju också vara så att det bara är vanliga uttryck, fast jag tycker ändå att det är väldigt roligt.

Hoppas att nästa bok i serien har en titel som även är en låt. Kanske…Live and let spy?? 🙂

/Mathilda

3 thoughts on “En liten detalj

  1. Ja, det är alltid lika kul!
    Förresten så läser både jag och Johanna din bok nu och vi mejlar så fort vi har har läst klart:)

Kommentera

