De utvalda: Tankeläsaren

Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Serie: De utvalda

”Stig in i en helt ny värld! Serien om De Utvalda är en läsupplevelse utöver det vanliga! Spänning, action, kärlek och känsloladdad fantasy där relationerna står i centrum.”

Katsa är en särling. Hon är en av de i landet som har olikfärgade ögon. Och en gåva. Katsa har dödandets gåva och det har gjort henne till den som kungen skickar ut till människor som han vill ha något av. Det kan vara pengar, då är det Katsa som han skickar och det är meningen att hon ska skada personen på något sätt så att kungen får som han vill.
Katsa börjar nu fundera på om kan använda sin gåva till att göra gott istället för ont. Tillsammans med sin nyfunna vän Po ger hon sig ut på en resa för att söka svaret på gåtan om vem som egentligen kidnappade hans farfar. Resan utvecklar sig till en mycket större resa än vad de kunde ana.

Jag gillar den här boken otroligt mycket, det är så att jag går så långt som att säga att den här boken är en ny bland favoritböckerna. Jag ville läsa den hela tiden, så härliga personer och miljöer.

En sak kom jag på när jag läste boken, och det var att jag inte läste för att få veta hur den slutade. Självklart ville jag veta vad som skulle hända, men egentligen var inte det drivkraften. Boken var bara så otroligt härlig att läsa. Precis som det står på baksidan är det som att kliva in i en helt ny värld. Varje gång jag öppnade boken kastades jag in i Katsas värld.

Det enda negativa jag kan komma på var att det var lite rörigt i början av boken. I andra kapitlet var det väldigt svårt att hålla ordning på alla olika människor och platser man fick läsa om. Ett tips är då att titta på kartan som finns längst fram, detta var något jag kom på först efter halva boken så jag rekommenderar att hålla lite koll på den. Att det var lite rörigt glömde jag dock helt bort i slutet av boken eftersom jag helt förtrollades av historien.

Superbra helt enkelt!

/Mathilda

 

One thought on “De utvalda: Tankeläsaren

  1. Jag gillade också den här boken väldigt mycket! Helt annorlunda än allt annat, så så välskriven, även om jag också tyckte att början var aningen rörig. Väldigt fin blogg ni har dessutom!

Kommentera

