Mörkt vatten

Författare: Joyce Carol Oates
Förlag: Albert Bonniers förlag

Kommer jag att dö nu? – så här?
Senatorn. Den unga kvinnan. Fjärde juli-firandet på ön.
Bilfärden i skymningen. Olyckan. Drunkningsdöden.

Det hela handlar om en tragisk bilolycka där en ung kvinna dör och mannen flyr platsen utan att hjälpa henne. Medans flickan kämpar för sitt liv i det mörka kalla vattnet fylls hennes huvud av tankar och tillbakablickar. Hela boken är byggd på vad hon tänker medans vattnet letar sig in i hennes lungor och hon dör.

Jag tycker inte alls om den här boken. Den var skriven på ett konstigt sätt med väldigt långa meningar, utskrivning av fullständigt namn hela tiden som om hon pratade om sig själv som någon annan, hoppande i tiden före under och efter bilolyckan vilket gjorde det hela rörigt och inslag om amerikans politik vilket jag inte är så insatt i. Det var även väldigt många upprepningar, jag tror hon dog sammanlagt 4-5 gånger och de körde av vägen minst lika många gånger. Det var inte alltid jag förstod och ibland var jag tvungen att läsa om hela kapitel för att över huvud taget förstå vad det handlade om.
Alltså, jag tycker inte det är en bok som är värd att lägga tid på, den är enbart svår att förstå.

/Johanna

4 thoughts on “Mörkt vatten

  1. De är så i väldigt många fall med Joyce. Tror hon är en sådan författare antingen gillar man det eller så tycker man inte om det ;b Eller du kanske har läst böcker av henne förut. själv har jag försökt läsa henne flera gånger men misslyckats varje gång.. xD

    • Det låter som om det kan stämma tycker jag 🙂 Nej jag har inte läst något av henne tidigare, och jag vet inte om jag kommer att göra det heller. Det lutar inte åt det just nu i alla fall ;D

  2. Det låter som om det skulle handla om Ted Kennedy och Mary Joe Kopechne, som var hans sekreterare och omkom i en bilolycka, när Ted Kennedy berusad körde i vattnet.

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten

Kommentera

