Sanningen om Alice

Författare: Rebecca James
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: 2011-04

”Sanningen”, säger Alice långsamt och utdraget som om hon smakade på ordet. ”Är du säker på det? Klarar du av att vara helt ärlig?”
”Jag tror det. Fråga på”
”Okej” Hon tittade forskande på mig. ”Då så. Var du glad, innerst inne? Var du glad att du blev av med henne? Din perfekta syster? Gladde du dig i hemlighet åt att hon dog?”

Katherins lillasyster Rachel blev mördad och sen dess har hela Katherins liv legat i koma. Hon har levt gömd med sin sorg och sina skuldkänslor. Hon bestämmer sig för att åka till Sydney och bo hon sin faster och försöka börja om på nytt. Där träffar hon Alice. Coola, roliga och snälla Alice. Det blir vändpunkten, Alice lär Katherin att åter igen uppskatta livet och ha roligt. Men Alice döljer någonting, det är inte av vänskap hon vill vara med Katherin. Nej, det är mycket mer skrämmande än så.

Sanningen om Alice är en av de bästa böcker jag har läst. Den är helt fantastiskt bra. Jag fastnade direkt och läste ut den på fyra dagar. Den är helt enkelt allt; spännande, rolig, händelserik, romantisk, sorglig, djup, lättläst men inte för lätt m.m. Den är välskriven och har en väldigt bra story. Det ända negativa var att den var för kort. Karaktärerna var också så verkliga med sina små skavanker och egenheter vilket gjorde att allt blev väldigt trovärdigt och äkta. Den var grym!

Det står att Rebecca James jämnförs med författare som J.K Rowling och Stepheny Meyer och jag måste bara hålla med. Boken är redan såld till 30 länder. Jag tror detta kommer att bli en storsäljare.

Perfekt läsning en tråkig dag för man (jag) blir inte rastlös alls av att sitta och läsa i flera timmar. Det är inte alla böcker det går att sitta och läsa så länge i sträck men denna funkade det alldeles utmärkt med.

/Johanna

Kommentera

