Den hemliga trädgården

Författare: Frances Hodgson Burnett

Mary Lennox har hela sitt liv bott i Indien. Med föräldrar som egentligen inte har velat ha henne, så har hennes enda sällskap varit tjänare. Hon har alltid fått sin vilja fram och det har gjort henne bortskämd och helt odräglig. När båda hennes föräldrar dör skickas hon till sin farbror som bor på landet i England. Där möter hon Dickon, som kan tala med alla djuren, och hon hittar även en hemlig trädgård som har varit stängd för alla i tio år.

Jag minns att jag tidigare har funderat på att läsa den här utan att det har blivit av. Filmatiseringen från 1993 har varit en favoritfilm när jag var yngre så jag har ibland känt för att se om boken är lika bra. Kul att ha läst den nu tycker jag.
Den var väldigt trevlig att läsa. Alla personer var väldigt levande och likaså omgivningarna. Det var även en liten trevlig överraskning när jag, i ett av kapitlen, upptäckte att det var berättat utifrån en rödhakes synvinkel. Lite gulligt sådär:)
När jag kom till slutet kändes det mest som att jag läste för att läsa klart den, jag tyckte faktiskt inte att det hände något speciellt spännande de sista femtio sidorna, utom kanske rödhake-kapitlet då. Kanske var det för att jag har sett filmen ett antal gånger dock, jag visste ju precis vad som skulle hända.

Fortfarande är boken väldigt söt tycker jag. Den följer filmen relativt bra med. Några ändringar här och var kanske, men handlingen är ändå densamma.

/Mathilda

3 thoughts on “Den hemliga trädgården

  1. Åh, den här klassikern minns jag verkligen från när jag var yngre! Jag har läst den flera gånger.. Och vilken fin utgåva du har hittat! Jag gillar framsidan! 🙂

Kommentera

