Pappa Långben

Författare: Jean Webster
Originaltitel: Daddy-long-legs

Den här boken hade jag faktiskt inte hört talas om alls innan jag köpte klassiker-boxen. När jag precis hade köpt den minns jag att jag började läsa ett par sidor i den för att se vad det var för någon. Jag fastnade redan då för det roliga språket, dock hade jag för mycket andra böcker att läsa just då för att fortsätta.

Den handlar om Jerusha Abbot som har levt sitt liv på ett tråkigt barnhem. Som sextonåring kan hon snart inte bo kvar på barnhemmet utan måste börja arbeta. Men så märker en av styrelsemedlemmarna att hon kan skriva. Han vill betala för att hon ska få gå på college och utbilda sig till författare. Det enda Jerusha får veta är att: Han är rik, han är lång, han avskyr flickor och hans villkor för att betala hennes skolgång är att hon ska skriva brev till honom varje månad. Det är alla breven hon skickar under tre år som vi får läsa.

Nu har jag alltså läst den, och den var ju så bra! Jag märkte att det var väldigt svårt att sluta läsa och jag började till och med tänka lite på samma sätt som Jerusha skrev.
Det roliga är att när jag hade kommit ungefär halvvägs så funderade jag lite på vad som egentligen hade hänt i boken hittills. Jag kom fram till att det nästan inte var någonting alls, det hade bara handlat lite om Jerushas vardag. Jag kom även fram till att det inte gjorde mig något alls, konstigt nog. Den var ändå otroligt underhållande och intressant.

Jag förstår varför det är en klassiker!

/Mathilda

2 thoughts on “Pappa Långben

  1. —-Är nog en liten spoilervarning här till de som inte har läst den!—-
    Den är verkligen underbar! Störde mig dock något otroligt på slutet. Att hon bara accepterade att hon hade skrivit till honom hela tiden utan att han sa något. Jag skulle bara vilja slå till honom. Men den är ändå otroligt bra! 😀

Kommentera

