Unga kvinnor

Författare: Louisa May Alcott
Originaltitel: Little Women

De fyra systrarna Jo, Meg, Beth och Amy bor med sin mamma i en liten stad. Deras pappa är ute i kriget och därför är de inte längre lika rika som de brukade vara. De försöker göra det bästa av situationen och hittar på olika sätt att roa sig, med till exempel teater och andra påhitt.

Jodå, det här var också en väldigt trevlig klassiker. Lite tråkigt tycker jag att det är att det inte direkt är någon övergripande handling. Det är mer små korta berättelser om systrarna. Det gör ju förstås att man lär känna familjen väldigt bra, men jag tycker att det känns lite meningslöst att läsa om händelser som ändå inte leder till något speciellt mer än att någon av systrarna får ”ökad kunskap” om sig själva. Speciellt vissa stycken tyckte jag var väldigt tråkiga, till exempel när en pjäs de spelade blev otroligt utförligt förklarad. Jag orkade inte riktigt bry mig om hur det gick för människorna som deras teater handlade om.

Ändå i stort sätt en trevlig bok, även om det var saker jag inte gillade. Den sista halvan av boken tyckte jag mycket bättre om och där fastnade jag verkligen.

/Mathilda

One thought on “Unga kvinnor

Kommentera

