Ursäkta att man vill bli lite älskad

Författare: Johanna Thydell
Utgivningsår: 2010

Detta är en väldigt bra bok enligt mig, allra bäst i början. Då var jag nästan helt lyrisk, den var så rätt. Hela tiden fylld med fullträffar och tankar som stämde så bra överens med allt t.ex. hur onödigt det är att kunna ordet fiskbullar på franska. Jag kunde känna igen mig i mycket och huvudpersonen Nora är passande nog lång och rödhårig (nästan precis som jag). Främst består den av hennes tankar och om hur hon ältar allt. Texten är skriven precis på samma sätt som tankar fungerar, alltså lite osammanhängande med långa och korta meningar. I slutet blir det lite segt men den är ändå Så. Extremt. Bra! Även, längst ner på en del sidor, kommer Noriska Ordspråk. De förhöjer allt ytterligare ett antal steg:

”Den som väntar är ett pucko.”

 ”Inget ont som inte har något gott med sig till någon annan.”

”Vill man bli fin får man räkna med att inte bli det.”

”Kasta inte sten som studsar.”

”Ingen har allt, men det känns så.”

De är helt enkelt så bäst!!  Så jag säger bara, Läs den! Du kommer få dig ett gott skratt och en del tankeställare.

Tidigare böcker av Johanna Thydell:

Det fattas en tärning
I taket lyser stjärnorna

/Johanna

Kommentera

