Om jag stannar

Författare: Gayle Forman
Originaltitel: If I Stay
Serie: Ja, andra delen heter ”När jag lät dig gå”

En vinterdag sitter Mia och hennes familj i bilen på väg till några vänner. Inget speciellt med det- tills olyckan händer. Plötsligt vaknar Mia och märker att båda hennes föräldrar ligger döda på vägen och sin lillebror ser hon inte till. Mia ser dock sig själv ligga på vägen och snart ser hon även sig själv föras till sjukhuset.
Det följande dygnet får vi följa Mias kamp på sjukhuset. Vill hon ens stanna kvar i livet, helt utan sin familj?

Den här boken läste jag för något år sedan men jag kände för att läsa den igen, nu när det har kommit ut en uppföljare till den. Jag tror att jag tyckte bättre om den nu, andra gången, faktiskt. Men oj vad snabbläst den var! Så fort jag började läsa kändes det som att både sidorna i boken och tiden bara sprang iväg. Jag vet inte om jag ska tycka att det var positivt eller inte men fastnade gjorde jag i alla fall.

En sak som jag reagerade på var faktiskt att den bara utspelades under ett dygn. Jag tycker att det kändes som att det var mycket längre tid som gick så jag blev lite förvånade när jag hade läst runt halva boken, och någon sa något i boken om att det hade gått en dag bara. Jag tyckte att det kändes som en vecka, minst.

/Mathilda

Kommentera

