Naiv, super

Författare: Erlend Loe
Utgivningsår: 1996
Genre: Vet inte, men den är väldigt speciell, på ett bra sätt.

Boken är skriven i jagform och denna jag är en 25-årig man i Oslo som funderar väldigt mycket över livets mening och tidens existens. Han bor ensam i sin brors lägenhet för att komma underfund med allt. Han iakttar allt och alla och om det är något som överväldigar eller förvirrar honom bankar på en butlbräda ifrån Brio. Listor gör han hela tiden, över allt, vad han gillar att göra, saker han inte gillar att göra, saker han ser, vad han är nöjd med i livet, vad han äger m.m.

Det här är nog en av de ”konstigaste” böcker jag har läst, men på ett bra sätt. Jag gillar alla, eller nästan alla, böcker som sticker ut i mängden och det gör verkligen denna. Erland Loe har verkligen lyckats enligt mig. Denna jag tänker på sådant som jag aldrig skulle tänka på, eller snarare ens ägna en tanke, och det är vad som är så intressant. Framför allt det här med tidens existens, hur kommer det sig att tiden finns? Och hur fungerar den? Är den alltid så konkret? Så som sagt, den är riktigt bra. Jag kommer inte att börja gå runt och fundera över allt och alla precis som han gör, men jag blev väldigt inspirerad över hur han iakttar människor. Det är intressant, många går mig bara helt förbi, men han såg verkligen alla. Det ska jag fundera lite på faktiskt, vilket motbevisar det jag sa precis med att den inte kommer att få mig att tänka mer, det kommer den nog faktiskt ändå. Tänka sig!

/Johanna

Kommentera

