Intervju med Lina Forss

Idag klockan 18.00 slutar tävlingen där man kan vinna Kär i kärleken så passa på:)

Här kommer en liten intervju med Lina Forss som ju är författaren till Kär i kärleken:

1. Du har ju tidigare skrivit vuxenböcker, är det stor skillnad att skriva för ungdomar tycker du?

Jätteskillnad! Vuxna kan av konstig artighet eller gammal vana fortsätta läsa en skittrist bok där handlingen tar 40 år utan att nån kysser nån på hela tiden. Ungdomstilltalet behöver vara drivet och direkt.

2. Hur många fler böcker kommer det komma om Timotej?

Åh, massor! Först blir ungefär 6 böcker om Timotej, men sen hon träffade tidernas snyggaste basketkille Turk så blir det nog flera Turk & Timotejböcker också. De skriver jag ihop med Niklas Krog (Ingen rädsla, Turk & Ayla, Sista skottet och ungefär 1000 fantasyböcker och historiska romaner)

3. Läser du mycket själv? Har du någon speciell favorit?

Jag läser massor och nästan varenda bok är den bästa någonsin, för att jag lär mig nytt och lägger undan tråkigt! Jag har en massa författarkompisar, läser deras böcker, undrar ibland om jag älskar dem för att de skriver så bra böcker eller om böckerna blir bra för att jag älskar dem. Maria Ernestam, Martin Svensson, (suverän) Niklas Krog, Åsa Larsson, Katerina Janouch, Peter Barlach, Douglas Foley. Douglas Shoo Len är nog den mest smärtsamt vackra kärlekshistoria jag har läst. Jag är en sucker för tragiskt kärlek, tänk Romeo & Julia!

4. Hur kom du på att du skulle skriva Kär i kärleken?

Min debutbok Vildängel är skoningslöst självbiografisk om Timotej 0-24 år. Den läses fortfarande av en massa unga för det ungdomliga tilltalet, fick jag veta. BonnierCarlsen tyckte likadant och bad mig faktiskt klippa ut de sena tonåren ur den, och göra mer. Kär i kärleken är min tänk-om-det-här-hade-hänt-bok, vilket massor i den också gjorde. Min brorsa har redan kartlagt de flesta killarna …

5. Hur gammal var du när du började skriva? Har du alltid velat bli författare?

9 år! Ja jämt, det bestämde jag redan då. Sen var jag lite lat ett tag men skrivit har jag alltid gjort, för efter ett tag kom jag på att det var jobbigare att inte göra det jag vill. 

Tack så mycket för svaren!

Kommentera

