Harry Potter och den flammande bägaren

Författare: J.K.Rowling
Originaltitel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Serie: Harry Potter #4
Se även: Harry Potter del 1, 2 & 3

En natt vaknar Harry Potter av att ärret i pannan brinner som eld – ett säkert tecken på att Lord Voldemort befinner sig i närheten.
Harry får snart annat att tänka på när världsmästerskapen i quidditch går av stapeln. Och när sommarlovet är slut väntar en överraskning: tillsammans med två andra trollkarlsskolor, Durmstrang och Beauxbatons, ska Hogwarts tävla i en mytomspunnen trekamp. Bara en från varje skola får delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer att dras ur den flammande bägaren.

Jag kommer antagligen bli väldigt tjatig när jag recenserar de fyra sista delarna i Harry Potter-serien. Men det är ju nu det börjar bli riktigt, riktigt bra! Harry Potter och den flammande bägaren var min favorit i serien väldigt länge, både boken och filmen. Nu vet jag inte längre om det är favoriten, men jag vet att det är i den här, fyran, som jag verkligen fastnar.

Det är helt otroligt hur bra beskrivet allt är i boken. När jag läser så ser jag hela tiden allt som händer framför mig, lika tydligt som om jag hade tittat på en film. Därför blir det lite svår att skilja på boken och filmen. Vissa scener är jag helt säker på att de finns med i både filmen och boken, men så visar det sig att de bara var med i boken. Därför gör de egentligen inte så mycket att de klippte bort några av mina favoritdelar i filmen, som hela handlingen med Dobby, och det om Rita Skeeter (eller kanske var det med i filmen..?!).

/Mathilda

One thought on “Harry Potter och den flammande bägaren

  1. Åh, HP är så underbart bra! Fast jag har bara läst serien en gång, och de 2-3 första är de enda som jag har läst om. Första gången jag läste HP var några år sedan, så det börjar bli dags för omläsning- när högen med olästa böcker har minskat lite.
    Vill verkligen dras in i den underbara och magiska världen Rowling har skapat.

Kommentera

