Harry Potter och Fenixorden

Författare: J.K.Rowling
Originaltitel: Harry Potter and the Order of Phoenix
Serie: Harry Potter #5
Se även: Harry Potter 1, 2, 3 & 4

I fyra veckor har Harry Potter suttit fast på Privet Drive. Fyra veckor utan några nyheter om vad som händer i trollkarlsvärlden, vad som händer med Voldemort och hans anhängare. Efter att några dementorer har dykt upp på Privet Drive riskarar han även att bli relegerad från Hogwarts.
Snart blir saker och ting ännu värre. Nästan ingen tror på Harry om att Voldemort har återvänt och Harry möter för första gången Umbridge…

Det här är nog min favorit av alla Harry Potter-böcker. Fast jag kommer antagligen säga att Harry Potter 6 är min favorit när jag har läst den. Och Harry Potter 7 kommer vara favoriten när jag har läst den… Det är de tre sista böckerna jag gillar bäst, när karaktärerna är lite äldre. De första böckerna passar ju egentligen bäst för kanske 11-åringar, även om jag fortfarande tycker jättemycket om dem.

Det är i alla fall otroligt att jag fortfarande kan häpnas över hur orättvis Umbridge är. Och hur roliga Fred och George är. Det är nästan som att jag inte har läst den här boken förut, varje gång jag läser den så märker jag olika delar som är roliga.

/Mathilda

One thought on “Harry Potter och Fenixorden

  1. Harry Potter serine kommer att läsas många gånger om och om igen. Undra om det någonsin kommer en serie böcker som kan leva upp till samma anda.

Kommentera

