Om jag inte hade sett honom

Författare: Kevin Brooks
Orginaltitel: Lucas

Cait McCann bor tillsammans med sin pappa på ön Hale, en isolerad ö där alla känner alla och där ”infödingar” anses bättre än de som kommit ifrån fastlandet och bosatt sig på ön. Cait har inga stora förväntningar på sommarlovet men så dyker en okänd pojke upp helt ensam och Cait kan inte låta bli att tänka på honom, Vem är han? Vad gör han här? Var kommer han ifrån? Hon vill ta reda på mer om honom men de andra öborna är väldigt skeptiska och gillar inte nykomlingen. Caite och Lucas (som pojken heter) blir väldigt bra vänner men fortfarande vet hon ingenting om honom, och de skeptiska tankarna emot Lucas förvandlas emot hat. En rad dödsfall gör att hela ön är i uppror och Cait och Lucas har huvudrollerna.

Först trodde jag det var en bok om kärlek, men nej, inte direkt. Sen trodde jag det var en fantasybok eftersom Lucas gör en del grejer man egentligen inte kan göra, som att prata med djur. Men inte det heller, vad jag vet i alla fall. Om jag inte hade sett honom är en bok som skildrar hur svårt det kan vara att komma till ett litet samhälle som nykomlingen och hur man kan bi hatad utan att ha gjort något fel. Även hur människors osäkerhet och oförstående kan förvandlas till hat och hur grupptryck kan förvandla en hel folkmassa till en sorts mördarmaskin. Så den vad djupare än vad jag trodde efter första intrycket.
Jag tycker den var bra. Den var väldigt sorglig men fin. Små saker blev så vacker och havet skildrades på ett härligt sett. Däremot var hela boken fylld med frågor och den okända pojken Lucas förblev okänd. Det tycker jag var lite jobbigt, jag ville veta vem han var, det var det som drev mig till att läsa den så fort som jag gjorde. Det var lite av en besvikelse. Men annars var den bra. Där fanns människor att riktigt hata och äcklas över och människor att beundra och gilla.

Kort och gott så var den bra. Jag blev lite störd på språket ibland, det var lite för mycket tjat om hur dåligt Cait mådde och för lite om Lucas. Sen blev jag riktigt förbannad på en del personer i boken som visade hur, rent ut sagt, förjäkligt man kan bete sig emot andra. Sen skulle jag så väldigt gärna få reda på lite med om denna mystiska Lucas… så om ni inte vill läsa en bok som inte tar slut på sista sidan utan är helt ouppklarad ska ni inte läsa denna, men annars kan jag varmt rekommendera den. Perfekt som sommarläsning.

/Johanna

One thought on “Om jag inte hade sett honom

  1. Åh. Jag älskade att läsa denna boken! Kan verkligen rekommendera den. Den var så vacker på ett smärtsamt sätt och varje litet ord förknippat med Lucas var som tårar som faller. Visst förblev allt kring Lucas hemlighetsfullt och mystiskt, men jag tycker det enbart var på ett positivt sätt. Kanske beror det på att Lucas påminner så start om en kille som jag blev kär i för några år sedan… Han är en person man beundrar, som är så där vacker på ett smärtsamt sätt… som man inte når fram till hur mycket man än vill… Blev så glad när jag såg att ni hade skrivit om den här på Bokgläntan. Det kändes som om det var en sådan där bok som glömts bort… vissa böcker liksom gör det, hur bra de än är… Sorgligt men sant.
    Tack än en gång för en TOPPEN bokblogg! Besöker er lite var och varannan dag 🙂

Kommentera

