Elisabet Nemert – Nyhittad författare (för min del)

Ja nu är det igen så att jag har lagt undan den bok som jag läser, för tillfället är det The Carrie Diaries. Jag vill verkligen läsa den för jag har hört mycket gott om den och tror själv att den kan vara riktigt läsvärd, men den är min egen. Den försvinner inte, och jag fick äran att låna en bok skriven av författaren Elisabet Nemert så därför kom den boken före. Jag har bara läst ca 50 sidor änsålänge i, en av hennes sex böcker, vita liljan, men tycker bara efter de sidorna att den är grymt bra. Jag är väldigt förtjust i böcker som har historiska inslag eller som kretsar kring viktiga händelser i världen, så som Tusen strålande solar, och denhär är precis en sådan bok. Hon är även en adjunkt (lärare med majisterexamen) i bland annat Historia så därför har alla hennes böcker inslag ifrån olika historiska tider och platser.

De böcker hon har skrivit är:

  • Bortom stjärnan (2002) – Utspelar sig i Betlehem då romarna ockuperar Palestina
  • Den vita liljan (2003) – Utspelar sig på Sicilien 1460 och frammåt.
  • Rovfåglarnas tid (2005) – Utspelar sig under revolutionen i Frankrike.
  • Vindarnas ö (2007) – Handlar om den minoiska kulturen (utrotades för 3500 år sedan)
  • Ödets hav (2009) – Utspelar sig på Gotland under digerdöden.
  • Ljusets dotter (2011) – Utspelar sig i 1700-talets Sverige.

Jag ser fram emot att läsa allihop, ska verkligen bli jättespännande!

/Johanna

One thought on “Elisabet Nemert – Nyhittad författare (för min del)

Kommentera

