Mathildas filmrecension

Igår såg vi alltså Harry Potterfilmen och vi  båda kommer att recensera den. Johanna hade ju inte läst boken innan och jag har läst den så många gånger att jag kan vissa delar nästan utantill, så vi kanske tycker lite olika. Men kul det!

I alla fall så tycker jag att det här var en av de bästa Harry Potter-filmerna! Nu det senaste så har jag varit mindre intresserad av filmerna, sexan såg jag inte ens på bio har jag för mig. Men den här var annorlunda. Kanske var det för att det var sista filmen, ett avslut på berättelsen liksom. Kanske var det för att en massa lösa trådar kopplades ihop. (Till exempel att Seamus alltid brukade spränga saker). Jag tycker också om att det fanns så mycket detaljer. Var det någon mer som såg schackpjäserna från första filmen i Vid-behov-rummet till exempel?

Tidigare nämnde jag att min favoritlåt i soundtracket är Statues och roligt nog så är det en av mina favoritscener även i filmen. Så bra när statyerna hoppar ner i takt till musiken! Och McGonagall hade så bra repliker!

Den var både rolig, sorglig och spännande och jag tycker att de fick med väldigt mycket från boken. Slutet var väl det som jag var lite missnöjd med om något. I boken så är det en scen med porträtten (ni som har läst förstår nog vilken, och annars vill jag inte spoila) som jag saknar. Det var en så fin del i boken, synd att de tog bort den.

Det var kort sagt ett värdigt avslut på serien. Så bra så att, när filmen precis hade slutat, så kände jag för att sitta kvar och titta på visningen efter med. Det är inte speciellt ofta som det händer. Nu har jag blivit helt besatt av allt som har med böckerna eller filmerna att göra. Jag har börjat titta på massa bakom kulisserna-videos  och jag ser redan fram emot när DVDn kommer ut.

/Mathilda

Kommentera

