Helena

Författare: Josephine Angelini
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Starcrossed #1

Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.
Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren
Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.
Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.
Trots att Helen och Lucas inser att de aldrig kan vara tillsammans, är de krafter som drar dem till varandra ännu starkare. Kan de trotsa det öde som står skrivet i stjärnorna?

Den här boken har jag sett fram emot jättelänge och sådana böcker tycker jag är extra tråkigt om de inte är bra. När jag började läsa den här så tyckte jag att den var lite seg, jag störde mig bara på alla likheter med Twilight (det fanns en del). Men sedan fastnade jag helt och hållet. Jag kunde verkligen inte sluta läsa. Även om det var lite svårt att hänga med i all grekisk historia ibland och svårt att hålla ordning på alla i familjen Delos så tycker jag jättemycket om den. Jag kände för att läsa hela tiden. Vanligvis så brukar jag aldrig läsa i bilen eftersom jag bli åksjuk när jag gör det. Men när jag höll på att läsa Helena kunde jag inte inte läsa även om jag åkte bil. Det spelade ingen roll att jag bara kunde läsa några sidor i taget, så bra var den!

Innan jag läste den så visste jag att det var första delen i en serie, men jag tänkte nog att den skulle vara lite som Harry Potter eller Twilight: ändå avslutad efter varje del. Det var den verkligen inte. Jag kände bara för att kasta den i väggen när den slutade. Det kändes som att det var mitt i. Nu måste jag vänta till juni nästa år för att få läsa nästa del. Fast egentligen är det ju ganska okej för då kan jag se fram emot den lite. Jag kan till och med tycka att det är lite bra, för då kan jag ju läsa den här en gång till innan jag läser nästa del:)

/Mathilda

2 thoughts on “Helena

  1. Har också sett fram emot att läsa den här. Fast det är ju lite tråkigt om den slutar mitt i, gillar inte cliff hangers om jag inte kan få tag på fortsättningen direkt :p

Kommentera

