Hon släpper dig aldrig

Författare: Kate Cann
Förlag: Tiden
Originaltitel: Leaving Poppy

Jag fastnade faktiskt för den här boken så fort jag började läsa. Det har jag för mig att jag har gjort när jag har läst andra böcker av Kate Cann med, och i början så trodde jag att det här skulle vara en sådan: en helt vanlig bok av Kate Cann.

Den börjar med att Amber flyttar hemifrån, eller flyr gör hon egentligen. Hela sitt liv så har hon levt med sin kvävande syster Poppy, som ofta får anfall, och sin mamma som alltid tar Poppys parti och som gör allt för att hon ska vara nöjd. Amber har nu tagit mod till sig och rest till en liten stad där hon ska bo tillsammans med fyra andra personer i ett stort hus, skaffa sig ett jobb, ja, och helt enkelt skaffa ett eget liv. Men det blir svårare än hon tror. Ambers mamma och syster tror att hon bara är på semester och Amber måste till slut berätta för dem att hon inte kommer tillbaka. Huset som hon flyttar till verkar vara hemsökt, något är fel med det.

Den här boken tycker jag var jättebra. Kate Cann skriver på ett sätt som gör att jag helt plötsligt tycker att det är jättespännande att läsa om något så vardagligt som att göra äppelpaj. När sedan saker och ting verkligen börjar hända blir den otroligt spännande. Fast jag tycker faktiskt att den var lite läskig ibland. Jag väntade mig inte alls att den skulle vara det, eftersom jag råkade missa meningen ”Kate Cann är tillbaka med en psykologisk thiller…” som står på baksidan av boken. Jag är nog rätt så lättskrämd, men det var något med alla känslor som var beskrivna, det var så lätt att dras med. Så det här var inte en helt vanlig bok av Kate Cann. Fast det är absolut inget dåligt, det här är nog den bästa boken jag läst av henne.

/Mathilda

One thought on “Hon släpper dig aldrig

  1. Jag gillade den här boken jättemycket när jag läste den. Skrämmande, men ändå vill man läsa vidare! Har läst några andra böcker av Kate Cann, men inget slår denna!
    /Sofie på Sofies bokblogg

Kommentera

