Greven av Montecristo

Författare: Alexander Dumas
Utgivningsår: 1845

Edmond Dantes är lyckad, han ska bli kapten för ett stort fartyg och gifta sig med en vacker kvinna, men framgång leder ibland till avundsjuka. En man som vill åt hans ställning anger honom som förrädare och Edmond hamnar i fängelse. Där sitter han i många år, och under tiden smider han planer för att hämnas på mannen som orsakade hans långa fängelsestraff.

Jag hade noll förväntningar när jag började läsa, men förvånad som jag blev så fastnade jag för den direkt. Den var så … ”fyllig”. Allt som stog hade betydelse, det var inte en massa utfyllnad. Däremot blev jag besviken på hämnden han skulle göra, jag ville ha lite mer ”ha, där fick du”, men så blev det inte alls. Jag ska inte avslöja för mycket, men hämnden var inte så kul. Slutet var inte heller bra, gillar det inte alls. Namn, namn och ännu fler namn var det också. Men överlag var den riktigt bra. Lärorik? Ja det också, den utspelar sig under tiden efter den framska revolutionen, vilket var för ett tag sedan, och boken visar hur det var på den tiden men klasskildnader m.m. Så läs den, det är spännande eftersom den är såpass gammal och en riktig klassiker.

/Johanna

One thought on “Greven av Montecristo

  1. Minns att vi läste den här i skolan för några år sedan. Var inte överdrivet förtjust i den, men det är väl så det oftast är med böcker man blir tvingad till att läsa.

Kommentera

