Juli

Författare: Tania Kjeldset
Förlag: Rabén & Sjögren

Elin har, varje sommar sedan hon var liten, åkt till sin farmor. Där har hon sin bästa kompis Sara som hon bara träffar på sommaren. De har känt varandra sedan de var små och varit med varandra hela dagarna på sommarlovet, men aldrig under resten av året. Den här sommaren blir mycket annorlunda. Sara och Elins vänskap är inte självklar längre, nu när de är femton, och en kille som heter Kato har flyttat dit under sommaren.

En riktigt somrig bok är det här, som namnet antyder. Ganska lättläst var den också och jag hade nog tyckt bättre om den om den hade varit lite längre. För jag tycker att historien var väldigt bra, det känns som att det kunde varit en otroligt bra bok, men den når inte riktigt dit för mig.
Det knäppa är att, nu när jag skulle skriva recension, så kom jag inte ens ihåg vilken bok det var jag hade läst. Det är tre dagar efter att jag har läst ut den kanske, och jag visste att det var någon, men först kom jag verkligen inte på vilken bok det var. Så den gjorde tydligen inget stort intryck på mig…

Men ändå en fin sommarbok som passar bra på dagar när man inte vill läsa något svårläst.

/Mathilda

3 thoughts on “Juli

Kommentera

