Trasig soppa

Författare: Jenny Valentine
Originaltitel: Broken Soup

Allt har blivit annorlunda sedan Rowans bror dog två år tidigare. Hennes pappa och mamma har skilt sig och Rowan och hennes 6-åriga lillasyster bor numera bara med sin mamma som har begravt sig i sin egen sorg och inte märker att hon har två andra barn. Det blir därför Rowan som får ta hand om allt i huset och sin lillasyster. Allt förändras när en främling ger henne ett foto och säger att det är hennes, även om hon aldrig förut har sett det. Det visar sig ha mer med henne att göra än hon kunde ana…

Jag tycker jättemycket om den här boken! I början kändes det nästan som att det skulle vara en sorglig bok som man bara mår dåligt av att läsa, men det är det verkligen inte. Vissa personer i den var helt enkelt extremt godhjärtade, helt oegoistiska, så att de bara lös upp hela boken.

Det jag kommer på som jag kan klaga på är väl meningen som finns innan den första sidan. Ungefär: ”Vad skulle du göra om någon du inte kände gav dig något som visade sig vara ditt?” Ehh…säga tack kanske??! Nu när jag har läst boken förstår jag förstås att det inte rör sig om någon främling som lämnar tillbaka ett par solglasögon eller något. Och som sagt, det var nog det enda jag hittade att klaga på:)

En superbra bok alltså, och när jag precis hade läst ut den funderade jag seriöst på att bläddra tillbaka till förstasidan och börja om från början igen.

/Mathilda

3 thoughts on “Trasig soppa

  1. Svar:Nej, jag kan tänka mig det! Citaten på engelska kändes mycket mer ”kraftfulla” och betydelsefulla än om man jämförde med de svenska. Då är det nog värt att det tar lite längre tid att läsa den på engelska.. Jag ångrar faktiskt att jag inte gjorde det med Mitt perfekta liv..

Kommentera

