Jane Eyre

Författare: Charlotte Brontë
Utgivningsår: 1847

En bok och väldigt många filmatiseringar om samma person, nämligen Jane Eyre. I boken (och filmerna) får man följa Janes liv ifrån föräldralöst barn som tvingas bo hos sin elaka moster och hennes än mer elaka barn till det att hon blir en stark och självständig kvinna som blir förälskad i Mr Rochester.

Jag har läst boken en gång och tycker att den var bra. Lite seg i början men sen kom den ”igång” och andra halvan av boken kunde jag inte sluta läsa. Nya vändningar hela tiden och behovet av att få veta hur det skulle gå med Mr Rochester och Jane Eyres drev på läsningen väldigt.

Den har filmatiserats ett 20-tal gånger vilket visar att det är fler än jag som tycker att Jane Eyre är bra. Den tidigaste filmen kom 1910 och nu i år kommer en ny version. Jag har inte sett någon av de tidigare men jag ska absolut se den nya när den kommer på bio den 16 september. Det är inte långt kvar!

Men som sagt, den är helt klart värd att läsa och jag förstår varför den har blivit filmatiserad så många gånger.

Här är trailern:

/Johanna

One thought on “Jane Eyre

Kommentera

