Omläsningar

Igår såg både jag och Johanna filmen Tomorrow when the war began. Johanna såg den för första gången och hon tyckte jättemycket om den. Jag har ju sett den en gång innan och jag tror faktiskt att jag tyckte att den var minst lika bra den här gången:).

Något jag märkte när jag såg den var att jag verkligen kände för att läsa om hela serien igen. Jag hade helt glömt bort att de var så otroligt bra. När jag tittade på filmen så kändes allt så verkligt, som om jag var där. När man läser blir det ännu verkligare.

Så jag tänkte att jag i alla fall skulle läsa dem på engelska om jag nu måste läsa dem igen. Både för att det nog känns lite som en ny bok när det är ett annat språk, men också för att jag tycker så extremt mycket om de engelska titlarna. Jag menar: Darkness, be my friend eller The third day, the frost. Och omslagen är mycket finare i Australiens utgåva. Jag känner direkt för att läsa dem! Men det verkar inte gå så speciellt bra eftersom de inte finns på engelska på mitt bibliotek. Och vad som är ännu värre är att alla böckerna i serien inte ens finns att köpa på de svenska bok-internethandlar jag har kollat i. Vissa av böckerna finns, nummer 1,2, 5 och 7 hittar jag, men är det meningen att man bara ska hoppa över de som är i mellan då??

Nu spelar det kanske inte så stor roll för mig eftersom jag inte vill lägga så mycket pengar på en serie, och köpa alla sju böcker, när jag redan har läst den så många gånger, men jag tycker ändå att det är tråkigt om inte alla kan läsa dem. En box med alla böckerna hade ju inte varit helt fel.

/Mathilda

3 thoughts on “Omläsningar

  1. Älskar både serien och filmen! Och de där titlarna var verkligen superfina! Blir också sugen på att läsa de på engelska nu. Om du vill hitta alla så kan du kanske kolla bookdeposity eller Amazon 😉

  2. Åh älskar hela serien!
    De är verkligen för bra!!!! 😀
    Tycker det var dåligt att sf inte spelade Tommorow when the war began!
    Men den var asbra!! 😀

Kommentera

