Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Författare: Emmy Abrahamson
Förlag: Rabén & Sjögren

Alicja bor med sin pappa och sin polska mamma och allt hon vill ha är ett lungt sommarlov. Det blir inte riktigt så. Istället kommer en av hennes mammas kusiner och hennes dotter och bor hos dem.  Alicja blir bland annat anhållen av polisen, får ett djur kastat på sig, sviker en vän och knäcker ett heligt träd.

Jag tycker att den här boken var jätterolig! Det både intressant och kul att läsa om vad som hände med Alicja och om hennes mamma. Alicjas egna anteckningar om hur man bäst överlever en polsk mamma gjorde det ännu roligare. Till exempel:

#240 Acceptera att man-enligt Beata (mamman)– inte kan lita på följande: manliga gynekologer, kvinnor med förnamnet Patrycja, politiker, hela personalen på Polenfärjorna, ryssar, tjeckier, katolska präster, Fröken Ur, bilmekaniker i Ingelstorp och, nu även, män som gillar hästar.

Kul att den utspelade sig under sommarlovet med, det hade jag inte riktigt koll på innan så det blev en liten bonus där:)

/Mathilda

One thought on “Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Kommentera

