Shoo len

Gärstbloggaren Matilda:

Författare: Douglas Foley

Gabi skiter i skolan, han har andra planer, han vill ha snabba cash. Och inget ska hindra honom, inte ens hans vänner.  Karim vill inte hänga men på Gabis grejer men vill inte heller vara en svikare. En natt rånade de en kvinna och när hon inte vill släppa väskan sparkar Gabi henne i ansiktet. Karim känner i hela kroppen att det har gått för långt, men inte ens i sina vildaste fantasier kan han ana vilka ofattbara konsekvenser dådet medför.

Shoo len är en fristående bok men ändå uppföljaren till Shoo bre. Den visar på hur ungdomars liv i förorten kan se ut. Författaren använder ett väldigt ungdomligt och anpassat språk som gör så att man ska kunna leva sig in i boken. Det gör att handlingen och texten i sig verkligen hänger ihop.

Jag gillade den inte för det var för mycket drama och tragedi. Enligt mig är den alldeles för mörk och sorglig vilket jag inte alls gillar.  När jag läste den blev jag bara nedstämd, men ändå ville jag veta vad som skulle hända. Så samtidigt som den var alldeles för mörk var den spännande. Så handlingen är egentligen bra. Bara alldeles för… ja, mörk, även fast det finns lite inslag av humor.

/Matilda

One thought on “Shoo len

  1. Har bara sätt shoo bre och tycker den är jätte bra, känner igen mig, och lever sig in i den. Längtar tills Shoo len kommer ut som film!

Kommentera

