City of Bones

Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #1

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder — much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Clary knows she should call the police, but it’s hard to explain a murder when the body disappears into thin air and the murderers are invisible to everyone but Clary.

Equally startled by her ability to see them, the murderers explain themselves as Shadowhunters: a secret tribe of warriors dedicated to ridding the earth of demons. Within twenty-four hours, Clary’s mother disappears and Clary herself is almost killed by a grotesque demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know….

Flera gånger har jag sett den här i bokaffärer och funderat på att köpa den, men så har jag läst lite på baksidan och av någon anledning fått för mig att den handlar om vampyrer. Jag orkar inte med en till, tänkte jag då och glömde bort den igen.
Men så har jag läst så många inlägg av bokbloggare och inte ett enda negativt om den här boken. Så jag läste den, och mina förväntningar var minst sagt höga. Därför blev jag väldigt förvånad när jag började läsa och inte fastnade alls. Det hände hur mycket saker som helst i början, och det var säkert jättespännande, men jag drogs inte med riktigt. Det var kanske för mycket nytt, en helt ny värld som jag inte hade vant mig vid.

För, inte helt överraskade, så vände det helt innan jag ens läst halva boken. Den är exakt så bra som precis alla andra tycker. Det var nästan omöjligt att sluta läsa den. Och när jag tog en paus så var jag fortfarande så inne i boken att jag nästan inte kunde tänka på något annat.

En stor favorit för mig alltså och jag funderar redan på att läsa om den snart, jag kan tänka mig att den där första delen av boken är riktigt bra nu när jag har kommit in i hela världen. För de sista sidorna i den här var verkligen riktigt, riktigt bra. Nu vill jag läsa del två:)
Och hoppas att filmen blir lika bra!

/Mathilda

3 thoughts on “City of Bones

  1. hahah, jag nej tyckte hon inte om den! :O sedan bara: jo det gjorde hon, pust! xD
    Å, vill läsa dem för fösta gången igen. Släppte inte böckerna förens jag läst ut dem. Läste överallt och när jag inte läste pratade jag med alla om dem 🙂

  2. Åh, fastnade först efter halva boken jag också. Början VAR mycket bättre när jag läste den för andra gången, precis som du skriver så tror jag att man måste känna karaktärerna och miljön för att kunna uppskatta berättelsen. Menmenmen, kärlek till The Mortal Instruments.

Kommentera

