Sanningen om Alice

Johanna har recenserat den här boken för ett tag sedan men jag skriver handlingen här en gång till.

Författare: Rebecca James
Originaltitel: Beautiful Malice

”Sanningen”, säger Alice långsamt och utdraget som om hon smakade på ordet. ”Är du säker på det? Klarar du av att vara helt ärlig?”
”Jag tror det. Fråga på”
”Okej” Hon tittade forskande på mig. ”Då så. Var du glad, innerst inne? Var du glad att du blev av med henne? Din perfekta syster? Gladde du dig i hemlighet åt att hon dog?”

Katherins lillasyster Rachel blev mördad och sen dess har hela Katherins liv legat i koma. Hon har levt gömd med sin sorg och sina skuldkänslor. Hon bestämmer sig för att åka till Sydney och bo hon sin faster och försöka börja om på nytt. Där träffar hon Alice. Coola, roliga och snälla Alice. Det blir vändpunkten, Alice lär Katherin att åter igen uppskatta livet och ha roligt. Men Alice döljer någonting, det är inte av vänskap hon vill vara med Katherin. Nej, det är mycket mer skrämmande än så.

Den är helt otrolig den här boken! Att en enda bok kan få en att känna så många känslor på en gång! Först och främst var den ganska obehaglig ofta. Lite skrämmande och och ofta  fick jag en känsla av att något skulle gå fel. Men jag tycker inte bara att det var en obehaglig thriller, för den var så fin! Det var så många delar när jag tyckte så mycket om. Och samtidigt så sorglig!
Det är tre berättelser som berättas parallellt. En som utspelas när Rachel levde, en något år efter det och en några år efter det. Det gjorde den bara bättre tycker jag. Man fick reda på fler och fler detaljer samtidigt som handlingen gick framåt. Fast lite jobbigt när man visste att vissa saker var tvungna att hända redan innan de hände.
Lite rörigt att förstå hur jag menar kanske…men läs den bara! Det är inget man ångrar:)

/Mathilda

One thought on “Sanningen om Alice

Kommentera

