Mitt perfekta liv

Författare: Sarah Dessen
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: The truth about forever
Förlag: Rabén&Sjögren

Nu tänkte jag försöka ge mig på att recensera Mitt perfekta liv. Hjälp vad svårt, hur ska jag på ett bra sätt recensera den bästa bok jag läst på väldigt länge utan att bli för puttinuttig, ”Åh den är grym!!!! punkt”? Ja vi får se hur det går…

Macys sommar är noggrant planerad, hon ska ta över sin pojkvän Jasons sommarjobb på biblioteket och förbereda sig för nästa skolår. Hon vantrivs egentligen extremt mycket på jobbet och när Jason, som är på ett hjärnkamp för smarta personer med ett högt IQ,  bestämmer att de ska ta en paus i sin relation förändras allt. Macy slutar, väldigt snyggt (det får ni läsa om i boken!!!), på biblioteket och i samma veva dyker ett oväntat sommarjobb på en cateringfirma upp. Där träffar hon ett härligt gäng, däribland den konstnärliga, snälla och ursnygga killen Wes, som visar Macy att det oväntade och oplanerade ibland är det allra bästa, och att det är brister och hål som gör helheten perfekt.

Bäst, bäst, bäst!!!! Det är redan kört. Jag försöker igen.
Vad är perfekt? Är de det felfria? Åh nej, inte enligt denhär boken (och mig). Det är ett så bra ämne att skriva om. Visa att skavankerna gör det perfekta. Samtidigt som det budskapet visas väldigt tydligt hela tiden får man läsa om en massa härliga karaktärer, däribland Wes och Bert. En riktigt feel-good bok och sådana är aldrig fel.
Sarah Dessen lyckas alltid skriva böcker där det vardagliga blir extraordinärt. Hon poängterar alla små detaljer som annars ses förbi och hon väver samman boken så att det blir som ett ända stort fluffigt moln. Och som om inte allt det vore nog så är själva bokboken så otroligt fin. Åh jag vill ha denhär boken oläst så att jag kan läsa den som för första gången igen!! Så snälla ni som inte har läst den, gör det!!!

/Johanna

Kommentera

