Skjut apelsinen

Författare: Mikael Niemi
Utgivningsår: 2010
Tidigare böcker av författaren: Populärmusik från Vittula m.m

Huvudpersonen är 16 år och går på gymnasiet. Han delar in sin klass i skitar och idioter. Skitarna får allt serverat och har föräldrar som kommer att se till att det går bra för dem i livet. Idioterna vet att skitarna alltid kommer att vinna, men finner sig i det och vill bara vara till lags.
Han är fast besluten att inte bli en fjäskande idiot, hellre lägger han sig i en grop med bensin och tuttar på. Han tänker inte leva sitt liv som en hudlös nolla längre.

En bok utöver det vanliga, både på gott och ont. Jag ska direkt säga att jag väntade mig en komisk och ganska lätt bok, men oj vad fel jag hade. Visst, rolig är den ibland, men inte alls lätt, snarare som en stor tung sten. Det var lite så jag kände under tiden jag läste, jag mådde nästan dåligt. Den är så fruktansvärt tragisk, död och lidande är ett av huvuddragen. Och misshandel och mobbing är det gott om. Men samtidigt är den underhållande, det är ett spännande ämne som Mikael Niemi tar upp: killen som inte längre vill finna sig i alla oskrivna lagar, så en dag bestämmer han sig för att gå till skolan i en städrock för att provocera och visa att han inte längre bryr sig. Och det gör han verkligen inte. Jag tycker det är grymt bra att skriva om i en ungdomsbok!
Så slutligen; Svårbedömd, den är så extremt egen. Det tycker jag är bra, men på så sätt är det svårt att kunna säga riktigt var man tycker. Däremot tycker jag att det är en bok som alla borde läsa någon gång.

/Johanna

Kommentera

